Groep 1/2C


Welkom allemaal.
Dit is de site van groep KC.
Hier komen regelmatig nieuwe foto's en stukjes tekst te staan over onze groep.
Neem dus af en toe een kijkje, wie weet staat er weer iets nieuws op.
 
*Juf Joke, Juf Femke en juf Eline* 

 


Op de schoolsite onder het kopje foto's → fotoalbums 17-18 → Groep 1-2 komen een hoop leuke foto's van activiteiten die wij in onze groep doen. Neem hier gerust een kijkje.
 
 
Sinterklaas 5 dec

Daar was hij dan. Sinterklaas met zijn pieten! Wat was het weer een groot feest. Optreden, pepernoten en schuimpjes eten, cadeautjes krijgen...
Foto's van dit feest in ons fotoalbum - Groep KC 5 dec

 

Rommelpiet is langs geweest!

Fotoalbum - Groep KC rommelpiet
Elk jaar vrezen de juffen en meesters hiervoor... rommelpiet! Oeioei wat maakt Piet er toch elke keer een puinhoop van. Wat een spanning bij binnenkomst... samen wachten we tot alle kinderen er zijn en dan gaat de deur open. Nieuwsgierige snoetjes lopen de klas binnen. Zou Piet ook wat in onze schoen gestopt hebben of zou hij alleen maar een rommeltje gemaakt hebben? 
Gelukkig zijn de kinderen van KC hele goede pruimpietjes.. In 10 minuten ruimen ze het lokaal weer helemaal op, alsof rommelpiet niet langs geweest is. 

 

Samen leren.

Elk thema maken we een woordveld waarop we noteren wat we allemaal al weten over het nieuwe thema. Om hier wat variatie in aan te brengen werden we deze keer in groepjes van 4 a 5 kinderen verdeeld. In deze groepjes gingen we aan elkaar vertellen wat we van het nieuwe thema weten en na een kletsrondje gingen we dit ook tekenen. De juf liep rond om ons te helpen en om er woordjes bij te schrijven. Zo leren we samen dingen over het nieuwe thema maar ook om samen te werken. Want... hoe doe je dat nou in een groepje werken?

Een kind werd door de juf aangewezen als leider van het groepje. Dit betekende niet dat dit kind de baas was, maar dat dit kind ervoor moest zorgen dat iedereen aan de beurt kwam, we om de beurt praten en naar elkaar luisterden. Soms ging dit goed maar we zagen ook verbeterpunten. Gelukkig zijn we op school om van elkaar te leren!

In dit groepje hadden we eerst afgesproken wie wat gaat tekenen. Daarna gingen we aan de slag. 

Fotoalbum - Groep KC samen leren

 

Spelletjesmiddag met groep 8.

Een aantal keer per jaar organiseert groep 8 een spelletjesmiddag voor de kleuters. De kinderen van groep 8 gaan zelf opzoek naar leuke activiteiten om met kleine groepjes te doen. Het is voor hen een hele uitdaging en leerervaring om een activiteit te bedenken waar ze kleuters +/- 1uur mee vermaken. Maar dat doen ze echt super goed. Deze middagen zijn een groot feest. Ontzettend leuk om de samenwerking tussen deze twee groepen te zien. Er is veel interactie te zien en onze bovenbouwers zijn ontzettend lief voor de kleuters!


Benieuwd naar wat groep 8 allemaal voor ons bedact heeft bij deze spelletjesmiddag? In ons fotoalbum onder Groep KC spelletjesmiddag met gr 8 vind je veel meer foto's!

 

Bouwen in de speelzaal!
We hebben vandaag samen met KA in de gymzaal gespeeld. In plaats van in de klas spelen en werken hebben we dit in de gymzaal gedaan. Al het bouwmateriaal uit de klas hebben we meegenomen. Zo speelden we met speelgoed en kinderen van KC maar ook uit KA. Bere gezellig!
Check het fotoalbum!

Hoekengym.

Een gymles van KC. Elke keer weer iets anders. Soms mogen we vrij spelen, soms doen we allemaal samen spelletjes en soms gymmen we in hoeken. We worden dan in groepjes verdeeld en spelen een aantal minuten in elke hoek. Vandaag hadden we bijvoorbeeld 3 hoeken. 
Hoek 1: Een bal stuiten in de hoepel en weer opvangen.
Hoek 2: Pittenzakjes werpen in de manden.
Hoek 3: Bal overgooien.
Neem snel een kijkje in ons fotoalbum! 

Meeneemkring.

Elke maand hebben we meeneemkring. We mogen dan speelgoed van thuis mee naar school nemen. Nadat we erover verteld hebben in een kleine spreekbeurt gaan we er gezellig in de klas mee spelen. Foto's van onze spreekbeurt en het spelen staan in ons fotoalbum.

We spelen vaak heel fijn samen met elkaars speelgoed.

Zaadbommen maken. 

Samen met groep 4a hebben we in de klas zaadbommen gemaakt. Dit was een idee van de moeder van Jasmijn en Noah. Alle spullen voor deze activiteit bracht ze mee. Wij hoefden alleen maar de folder te volgen. Eerst moesten we de klei heel goed kneden. Daarna, beetje bij beetje, aarde erdoor kneden. Als dit klaar was mochten we er 6 kleine balletjes van rollen. Als laatste drukten we hier allerlei zaadjes in. In een heel klein eierdoosje hebben we de zaadbommetjes mee naar huis genomen. Het leukste is om ze in de lente in de tuin te gooien. Er bloeien dan prachtige bloemen uit.

Een heel jaar rond.

Zoals eerder beschreven hebben we het nu over het thema 'een heel jaar rond'. We hebben weer een aantal nieuwe werkjes. Kijk maar!

In de bouwhoek maken we hokken voor alle 'lentedieren'. Niet zomaar een hok, maar we denken goed aan in wat voor soort hok of stal de dieren staan. Zit er een dak op ja of nee? We proberen dit zo goed mogelijk te bouwen. Hier maken ze een stal voor de koeien!

Peermediatie.

De benaming is eigenlijk peermediation. Niet echt makkelijk voor ons als 4, 5 en 6-jarigen. In onze klas hebben we daarom de slogan 'van peren kun je leren'. Hoe werkt dit dan zullen jullie je afvragen? We hebben geleerd dat als je iemand helpt, je de ander het moet laten doen. Op deze manier kan de ander beter onthouden en leren wat hij/zij een volgende keer moet doen. Als je alles voordoet met je handen... verklap je het eigenlijk. Om ons daarbij te helpen denken we aan peren. Een peer heeft namelijk ook geen handen. Als iemand ons om hulp vraagt, doen wij dus letterlijk onze handen op de rug. Vervolgens gaan wij dus vertellen wat de ander mag doen bij het spelletje. Als we wat ouder zijn en in een hogere groep zitten gaan we ook leren dat we de ander vragen moeten stellen. Zo kan de ander nog meer zelf nadenken. Voor ons is dit nog een beetje te hoog gegrepen. Wij zeggen het als het ware met onze handen op de rug een beetje voor. Doordat de ander alle handelingen zelf doet, zal hij/zij er toch wat van leren. Omdat wij elkaar allemaal kunnen helpen als peren hangt er van ieder van ons een mooi versierde peer in de klas. Wij peren... zodat een ander kan leren!

Inmiddels weten jullie waar jullie meer foto's kunnen vinden!

De letter 'j'

Elk thema leren we een nieuwe letter. Bij dit thema is dat de letter 'j' van 'jas'. Niet alleen van jas natuurlijk! Er zijn veel meer woorden waar we de letter 'j' in horen. Zoeken jullie met ons mee? Dan vullen wij onze lettermuur aan! 

Kabouterpad!

Elk jaar staat de herfstwandeling in de vorm van een kabouterpad op de planning. Een groot kabouterfeest! In de voorbereiding maken we eerst allemaal onze eigen kaboutermuts. Vrijdag was het dan eindelijk tijd voor de herfstwandeling. Op het Burgplein stonden allemaal kabouters klaar om leuke activiteiten met ons te doen. Het zonnetje scheen en wij zaten vol energie. 

Koekhappen bij Kabouter Koek! Braaf onze handen op de rug en happen maar. Het smaakte heerlijk. 
Benieuwd naar meer foto's? In ons fotoalbum vind je er nog veel meer! Later zullen ook de foto's die gemaakt zijn door de fotograaf online komen. 

Alle vrijwillige kabouters, BEDANKT! Jullie hebben er echt een feestje van gemaakt voor de kinderen. Ook de ouders die zijn meegegaan om de groepjes te begeleiden, dank. Jullie enthousiasme was erg leuk!

Een nieuw thema.

Komende tijd staat het thema 'een heel jaar rond' centraal. We hebben het o.a. over de seizoenen. Vooral de herfst want dit seizoen kunnen we natuurlijk extra goed zien buiten. 
We maken tijdens de thema's altijd werkjes die hiermee te maken hebben. 
Hier zie je enkele voorbeeldjes:

In onze nieuwe lees- en schrijfhoek hebben we een meervoudige opdracht te doen. Eerst kijken we met z'n tweeën in de boekjes die erbij staan. Elk boekje gaat over één van de vier seizoenen. We vertellen aan elkaar wat we zien in het boek. Daarna pakken we ieder een groot vel papier. Deze is verdeeld in 4 vakken, voor elk seizoen één. We stempelen de namen van de seizoenen in de vakken en daarna gaan we er tekeningen bij  maken. Wat past er bij de winter en wat in de lente? De boekjes helpen ons hierbij. Als we de tekeningen af hebben mogen we nog in een woordenboekje neuzen. Als we bij een van onze tekeningen nog een woordje vinden, mogen we deze erbij schrijven. Leuk hé!


Hier knutselen we ons eigen stukje herfstbos. Soms best lastig om ervoor te zorgen dat de boom rechtop blijft staan. De juf heeft ons hier een trucje voor geleerd. Zie jij welk trucje wij toepassen? 


Elk thema maken we ook een knutsel voor in ons plakboek. De jongste kleuters maken dit keer een eikeltje. Daarbij wordt de fijne motoriek geoefend. We scheuren eerst allemaal kleine stukjes sitspapier en deze plakken we vervolgens op. Daarna prikken we de eikel uit en plakken we deze op een zwart vel. Het resultaat: een prachtige herfst-eikel.

Vrijdag 13 oktober.

Vandaag was een hele leuke dag. Hij ging heel anders dan anders. Er stonden twee dingen op het programma. Het einde van de kinderboekenweek en het hele lokaal moest leeg.
We begonnen met een boekenschrijfster die ons voorlas uit een boek die ze met kinderen van onze school geschreven heeft. Het ging over chocoloco's. Chocolademannetjes die leven van chocolade. Hmm.. dat vinden wij ook wel lekker.

Na de kleine pauze begon het uitruimwerk. Wij gingen eerst gezellig een kleurplaat kleuren. Ondertussen reden de juffen de kasten naar de speelzaal.


Daarna waren ook de tafeltjes één voor één aan de beurt. Daar mochten wij al bij helpen. Het lokaal werd steeds leger en leger. Dus meer plek voor ons om eens lekker op de grond te gaan spelen!


Een bouwmat in de huishoek, het moet niet gekker worden. Hier hebben we heerlijk met lego gespeeld. Ook waren de afspraken vandaag een klein beetje anders. Normaal mogen er 2 of 3 kindjes met hetzelfde speelgoed op een mat spelen, maar vandaag mocht iedereen meedoen!


Waaaaa hoe leuk. Een leeg lokaal lijkt net een speelzaal! Tijd om ook eens lekker gek te doen. We hebben van de ene naar de andere kant mogen rollen. 


Op onze handen en voeten naar de overkant gelopen. 


Opperste concentratie bij het maken van reuze kikkersprongen! Wow, kijk mij eens vliegen!

We zijn nog niet klaar. Want in de middag hebben we ook nog leuke dingen in ons lege lokaal gedaan. Eerst hebben we lekker een picknick op de grond gehad. Dan eventjes naar buiten want het zonnetje was toch wel heel erg lekker. Daarna weer naar binnen en wat hebben we gedaan.... Met bellenblaas gespeeld. Jelle kwam woensdag met het idee om in een lege klas bellen te blazen en dan de bellen kapot te prikken. De juf vond dit wel een heel leuk idee en dus.... daar ging ie!


Ik vraag me af wie er meer plezier hadden met de bellenblaas. De kinderen die de toch wel bijzondere bellen kapot mochten prikken, elke keer opnieuw. Of de juf die elke keer naar als die vrolijke en enthousiaste snoetjes mocht kijken als er weer een partij bellen aan kwam. We hebben ons er in ieder geval een half uur prima mee kunnen vermaken. 

Als afsluiter van de dag hebben we met de hele school op het plein gedanst en gezongen als afsluiting van de kinderboekenweek. 
Na de vakantie wacht een nieuwe vloer op ons en starten we met een nieuw thema 'Een heel jaar rond'. 

In ons fotoalbum staat een nieuw album met de naam Groep KC vrijdag 13 oktober. Hier staan alle foto's in van vandaag. Het is echt een kijkje waard, vooral de snoetjes bij het bellenblazen. 

Een hele fijne vakantie allemaal!


Het lokaal moet leeg!

Voordat de vakantie start moet heel onze klas leeg. We krijgen namelijk een nieuwe vloer. Vandaag hebben de kinderen al een beetje mogen helpen. Met een slinger van kinderen hebben we de blokken verplaatst naar het zoldertje. Wat een werk, maar het is ons gelukt.

Morgen mogen we helpen met de tafels en stoelen. 's Middags mogen we in een leeg klaslokaal spelen, saai he? Nee hoor, de juf heeft genoeg leuke spelletjes en ook de kinderen hebben al goed meegedacht.

Heksengym

De Kinderboekenweek is bijna ten einde. We griezelen wat af. In de gymles hadden we dan ook een heksengym.
We hebben twee spelletjes gedaan.
1. Heksensoep maken

17 heksjes bij elkaar,
maken een heel vreemd soepje klaar.
Ze dansen rond de ketel,
maar wat een pech.
Eentje neemt een slok... FLOEP... Nou is ze weg.

Spinnenkop met spruitjes,
knekel met kandij.
Die soep is nog niet goed,
we doen er nog wat bij...

Elke ronde werd er iets anders vies en griezeligs aan de soep toegevoegd, maar toch.. elke keer verdween er weer een heksje. Tot de laatste...

Eén heksje lacht gemeen,
die soep is nu voor mij alleen.
Ze danst om de ketel, maar lacht te vlug.
Want daar zijn opeens... Floep... alle heksen terug!
spinnenkop met spruitjes, knekel met kandij.
Wat een goeie soep, daar hoeft niets meer bij.


2. Heksentikkertje

Er hebben stoute kindertjes aan het heksenhuisje gesnoept. De heksen gaan in het bos opzoek naar de deze kindertjes. Getikt wil zeggen dat je gevonden bent en opgesloten wordt in de kooi van de heks. RENNEN!!

Meer foto's staan in ons fotoalbum.

Toneel 2.0

De kinderen gaven aan graag nog eens toneel te spelen met de mooie kronen van 'de Gruffalo'. Dit stond vandaag dan weer op het programma. Deze keer waren er weer andere toneelspelers aan de beurt. Neem snel een kijkje in ons fotoalbum.

Kleedjesmarkt!

Sjouwende kinderen, rinkelende beursjes en nieuwsgierige neusjes.
De dag van de kleedjesmarkt is begonnen. Het duurde en duurde tot het moment daar was. Wel tien keer kregen de juffen de vraag wanneer we nou de boekenmarkt gingen doen.
In de ochtendkring hebben we eerst samen geoefend. Hoe gaat het bij de kleedjesmarkt in zijn werk, waar moet je op letten en hoe koop of verkoop je nou eigenlijk een boekje?
De kinderen van KC hadden het razendsnel onder de knie.

Om half 12 was het dan zo ver. Groep 7 kwam ons ophalen om een plekje te zoeken op het plein. Om 11:45uur zaten wij dan ook allemaal klaar om te beginnen. Om de beurt een rondje lopen om boekjes te kopen. De ander zat dan op het kleedje om boekjes te verkopen. Ze hielden ook goed bij welk boekje er verkocht werd zodat ze de juiste centjes aan hun maatje konden terug geven. Het was een groot succes.

Veel leesplezier allemaal!
Foto's staan op de website.

Heksen in de klas!

Vanmorgen stonden er twee heksen in onze klas. We gingen samen een heksensoepje brouwen. Het was wel een soepje voor echte bikkels en maagjes van staal want dit ging er allemaal in onze soep:
- Stierenmelk
- Toverpoeder
- Konijnenkeutels
- Spinnenpoten
- Kikkers
- Krokodillen
- Vliegenpoep
Eén voor één gingen alle ingrediënten de kom in. Even heksen en klaar is kees. We kregen allemaal een bekertje met een beetje van deze griezelsoep. De eerste hap was toch wel een beetje spannend maar...
Hmmmm wat heeft het ons gemaakt!

Voor meer foto's kijk in ons fotoalbum!

Oja, wil je dit heksensoepje thuis maken? Hier het recept:
- Melk
- Kloppudding van dr Oetker
- Rozijnen
- Dropveters
- Snoepkikkers
- Snoepkrokodillen
- Hagelslag
Hierna hebben we de kinderen lekker buiten laten spelen en rennen natuurlijk!

Een dag bij KC.

De Kinderboekenweek ging vanmorgen van start. Het thema 'griezelen: gruwelijk eng' staat dit jaar centraal. Vandaag hebben we wat activiteiten gedaan rondom het griezelen. We hebben eerst op het schoolplein gedanst en gezongen. Daarna vlug naar binnen. Bij binnenkomst stond er een verrassing op ons te wachten....

Onder een zwarte doek vonden wij een nieuw keukentje en een grote tas met allerlei speelgoed. We hebben eerst het nieuwe keukentje en wasmachine (waar de trommel echt van kan draaien) goed bekeken. Daarna mochten we allemaal 2 keer iets uit de tas pakken, zoveel speelgoed zat er bij! Al het speelgoed zijn we vervolgens gaan sorteren. Fruit, groenten, zoetigheid, vlees en vis, messen, brood... van alles hebben we gesorteerd. Het nieuwe keukentje staat al in onze huishoek. Nu is dit nog een griezelhoek dus al het andere speelgoed komt na de herfstvakantie de hoek in.
*
Daarna hebben we nog even gegriezeld in de kring. Foto's kun je in ons fotoalbum bekijken.
*
Na de kring zijn we aan het werk gegaan.

De juf had allerlei werkjes klaar gelegd. In dit thema maken we o.a. gebruik van het boek 'de gruffalo'. Zo maken we dan ook werkjes die daarmee te maken hebben. Vandaag was dat de Gruffalo verven en kleien. Een ander griezelwerkje was het kleien van een spinnenweb. Benieuwd welke werkjes we nog meer gemaakt hebben vandaag? Je weet waar je onze foto's kunt vinden.
*
Na het werken tijd om onze hongerige buikjes te vullen.
*
Genoeg gewerkt en in de kring gezeten. Tijd voor een frisse neus zodat we na het buitenspelen weer goed in de kring kunnen zitten. Er staat namelijk een toneelles op ons te wachten.

Wij griezelen met de Gruffalo! Het boek kennen we inmiddels al zo goed, dat we het al zelf kunnen naspelen en zelfs de teksten van de dieren zelf kunnen vertellen. Af en toe een klein geheugensteuntje van de juf maar verder kunnen we het prima zelf! Onze toneelspelers hebben een groot applaus gekregen. We gaan het zeker nog een keertje doen, maar dan mogen andere toneelspelers de hoeden op. Benieuwd wie vandaag de toneelspelers waren? Ga opzoek naar de foto's!
*
Als laatste hebben we nog een filmpje gekeken.

Kun je zien welke film we aan het kijken zijn. Wij kennen het verhaal al heel goed! Tijd om ook de film te kijken waar de karakters tot leven komen. Spannend...!

Dit was onze dag! Wij hopen dat je het leuk vond om met ons mee te kijken. Tot snel!

We zijn gestart!

Daar stonden ze dan, maandagochtend, gespannen snoetjes, klaar voor een nieuw schooljaar. Wennen aan elkaar, de klas en de materialen leren kennen. We hebben al heel erg veel gedaan. Hebben jullie al gehoord van al die muizen in onze klas....?
Werken, spelen, gymmen, knutselen, verven, kleien, in onze schriftjes werken, met ontwikkelingsmateriaal werken, bouwen, spelen in de poppenhoek.... we vervelen ons geen moment!


Lekker buitenspelen.


Samen gezellig spelen.



Motorische oefeningen in de kring.

Op de schoolsite onder het kopje fotoalbums vind je alle foto's van de afgelopen twee weken onder de naam: Groep KC start schooljaar. Veel kijkplezier!