Groep 4a
van juf Leonie, juf Wendy & juf Eline


CKE lessen

Op vrijdag 3 en 10 april hebben we les gehad van een CKE-juf. Deze juf kwam ons meer vertellen over Vincent van Gogh en Rembrandt van Rijn. De eerste week hebben een landschap geschilderd net als Vincent van Gogh. Eerst moesten we met waskrijt allemaal streepjes zetten. De streepjes samen vormden de belangrijkste dingen in ons landschap. Deze streepjes moesten best dicht op elkaar. Daarna hebben we met ecoline er overheen geverfd, zodat al het wit weg was. De tweede week hebben we net als Rembrandt van Rijn stap voor stap een portret gemaakt met schaduw. Met houtskool hebben we de basis van het gezicht getekend, waarna we met alleen blauw, rood, geel en wit alles andere kleuren voor ons gezicht hebben gemaakt. Kijk voor de andere foto's in ons foto album.



*

Opa en oma middag.

Met geschiedenis hebben we het over de tijd van opa en oma gehad. Maar de juf kan wel veel vertellen maar lang niet alles. Wat is nu leuker om te leren van onze eigen grootouders. Zij hebben namelijk in die tijd geleefd en weten als de beste welke spelletjes ze deden en welke verhalen leuk waren. En wat kregen we veel reacties op onze hulpvraag. We hebben een uur lang in groepjes van 2 of 3 kindere  met een opa of oma kunnen spelen of naar een verhaal kunnen luisteren. Heel veel gelach, plezier maar ook veel nieuwe dingen ontdekt. Zo hebben we geluisterd naar pinkeltje, kikker en een verhaal gehoord over het koeien melken vroeger en nu. Met spelletjes hebben we het vlooienspel, mahjong, ganzenbord, pim pam pet, knikkeren, lucifers schieten en touwtje met appel rollen voorbij zien komen. Kortom een hele leuke en leerzame middag. We zijn de opa's en oma's dan ook heel dankbaar dat ze tijd vrij hebben gemaakt om ons dingen te leren. In ons fotoalbum staan de foto's van deze middag.



*

Een luisterles bij taal.
 
Onze taallessen hebben veel verschillende insteken. Zelfstandig werken, schrijflessen, vertellessen, samenlessen maar ook luisterlessen. Vandaag hadden we een luisterles. Super grappig. We moesten onze oren goed gebruiken. We begonnen met een minuut volledige stilte. We moesten zoveel mogelijk proberen te horen. Na deze minuut schreven we op welke geluiden we allemaal gehoord hadden. Het leuke is dat niet iedereen dezelfde geluiden heeft opgeschreven.
Daarna hadden we nog meer luisteropdrachten. Zo moesten we ook opdrachten uitvoeren die de juf aan ons vertelde. Wij hadden er de grootste lol in, maar de juf zeker ook! Neem maar een kijkje in ons fotoalbum... Dan zie je welke gekke opdrachten wij allemaal uit moesten voeren.
Ook mochten we een route op een plaatje 'lopen' met onze vinger waarbij de juf ons vertelde waar we heen moesten.
Als afsluiting werkten we in tweetallen. We moesten een route aan elkaar vertellen en de ander moest deze gaan volgen. Kortom... luisteren luisteren luisteren. Gelukkig kunnen we dat super goed.

*
Knuffeltijd!
Eindelijk was het zo ver. De laatste les. De knuffels zijn klaar en ze mochten mee naar huis.
Wat zijn we super trots op alle kinderen van groep 4a. Elke les hebben ze kei hard gewerkt om tot dit resultaat te komen. De hulpouders hebben ook 6 lessen voor ons klaargestaan om ons een handje te helpen. En die waren zeker nodig, DANK! Hier alvast een blik op onze prachtige knuffels. Achter de knuffels verscholen de stralende gezichtjes van groep 4a! In ons fotoalbum vind je nog meer foto's!


*

Les 5 project knuffels.
We naderen nu echt het einde! Week 5 is aangebroken. We beginnen vandaag met het versieren en afmaken van de knuffels. Hierbij moet je denken aan ogen, oren, staarten, neuzen etc. Met verschillende materialen naaien we deze aan de knuffels vast. Dit was toch echt wel het moeilijkste werkje. Naaien kunnen we inmiddels wel, maar een knoop aan zetten gaat toch net weer een beetje anders. Gelukkig hadden we wederom onze knuffel-hulp-moeders die paraat stonden om ons een helpende hand te bieden. Eerlijk is eerlijk, zonder de hulp van deze moeders waren we nog niet zo ver gekomen. Ook een groot compliment naar de kinderen zelf. Want ze zijn een stel bikkels bij elkaar. Hoe vaak ze ook in hun vingers hebben geprikt, de draad weer opnieuw in de naald moesten steken, het naaien niet meteen onder de knie kregen of toch even geduld moesten hebben voordat ze hulp kregen... Ze bleven allemaal volhouden!!! Sommige kinderen zijn klaar met hun knuffel. Hij mocht nog niet naar huis. We zijn dit project samen begonnen en zullen dan ook samen eindigen! Maandag 18 dec. zal het eindelijk zo ver zijn en komen wij thuis met onze zelfgemaakte knuffels en een berg trots op dat we dit zelf voor elkaar hebben gekregen! 

Foto's vind je wederom in ons fotoalbum!


*
Les 4 project knuffels.
We komen steeds verder en verder. Vandaag hebben we de knuffel omgedraaid, het binnenste naar buiten en de knuffels gevuld. Als laatste moesten we natuurlijk ook het gat dat we nog hadden opgelaten om de knuffel te kunnen vullen, dichtnaaien. Alweer naaien! We worden er zo langzaam steeds beter in. Bij het vullen moesten we goed alle hoekjes vullen.. Oortjes, slurven, vinnen, staarten, poten... overal moet de vulling in. Soms best een beetje lastig, maar met een potlood kunnen we overal goed bij.
Na het vullen moesten we de laatste opening dicht maken. Eerst spelden en dan aan de slag met naald en draad. Iedereen heeft nu zijn knuffel tot zo ver af. Volgende week gaan we weer verder. Het begint steeds meer op een knuffel te lijken! Nu alle versieringen etc. nog.

Het resultaat van vandaag. Kun je al zien welke vormen wij gemaakt hebben? Meer foto's kun je zien in ons fotoalbum.

p.s. de juf is ontzettend blij met de fanatieke moeder die er ook elke week bij zijn om de kinderen te helpen!


*
Hefbomen.
Bij natuniek hebben we het over hefbomen. In de eerste les hebben we gekeken wat dit nou precies is en hoe een hefboom werkt. We hebben ook naar verschillende hefbomen gekeken. Vandaag ging we zelf ervaren hoe een hefboom werkt. In de speelzaal hebben we een wipwap gemaakt en zijn we gaan kijken hoe het werkt. Wat is de hefboom, waar ligt het draaipunt en hoe zit dat nou precies met een korte- en lange arm?
Foto's van onze ervaringen op de wip zie je in ons fotoalbum. Wij kunnen jullie daarbij precies vertellen hoe het nou werkt. Want hoe kan 1 kind nou zwaarder zijn dan 2 of 3 kinderen?

*

Foto's van onze pietenmiddag en van rommelpiet vindt u in het foto album!

*
Les 3 project knuffel.

Elke maandag werken we weer hard verder aan onze knuffels. Het naaien gaat steeds beter. Af en toe nog een prik in onze vingers, soms gaat de draad uit de naald maar het gaat goed! De volgende keer gaan we de knuffels omdraaien en vullen. Benieuwd hoe dat allemaal weer gaat.
Foto's van deze les staan in ons fotoalbum.


*

Les 2 project Knuffel.
Meteen bij binnenkomst was het eerste wat de kinderen zeiden: 'Vandaag gaan we verder met onze knuffels, hé juf!'
Vanmiddag stond het dus weer op ons programma. Er kwamen vier moeders extra in de klas om ons te helpen. De volgende stappen waren: knippen en rijgen. Met een aantal (botte) scharen gingen we aan de slag. Knippen in de dikke stof was wat lastig maar met alle hulp is het ons allemaal gelukt.

Toen kwam het rijgen om de hoek. De mama van juf Eline gaf de uitleg, de kinderen kregen naald en draad en mochten aan de slag. De moeders die aan het helpen waren konden er ook goed mee overweg als de kinderen hulp nodig hadden. Wat een knappe koppen hebben wij in de klas! Alle kinderen hebben zelf de draad door de naald gestoken en zijn gaan rijgen. Hier en daar wat sturing van een ouder maar alle stofjes zitten inmiddels goed aan elkaar. Klaar om volgende week te starten met het naaiwerk!

Foto's in ons fotoalbum!


*

Start les 1 project Knuffel.
Vandaag gingen we dan eindelijk van start met ons nieuwe project. We gaan helemaal zelf een knuffel maken. Thuis zijn we begonnen. We moesten nadenken over een ontwerp van een knuffel en deze vervolgens op een meegekregen blad tekenen. Dit werd ons patroon. Vandaag, maandag 30 oktober, moesten we het patroon weer meenemen en wat stofjes. Iedereen had een prachtig ontwerp en leuke stofjes mee. De mama van juf Eline kwam ons in de klas helpen, zij is coupeuse en weet precies hoe alles moet.

We zijn begonnen met het uitknippen van het patroon. Daarna hebben we stofjes uitgezocht, goed neergelegd (met de juiste kant naar onder) en vervolgens het patroon met spelden vastgezet. Pfoeh, dat spelden was best een pittig werkje maar het is ons allemaal gelukt. Als laatste hebben we ons patroon nog overgetrokken op de stof.

Volgende week gaan we weer verder met onze knuffel, we hebben er nu al zin in.


In ons fotoalbum staan nog meer foto's van deze eerste projectles.


*

Lekker lezen.
Wat doen wij nou op een maandag? Elke maandag staat o.a. lekker lezen op het programma. In tweetallen gaan we dan zelfstandig aan de slag. Zoals het woord al aangeeft, gaan we lekker lezen. Samen lezen we uit een boek en maken daar bijbehorende opdrachten bij.

Meer foto's vind je in ons fotoalbum!


*

Kubus vouwen.
Wisten jullie dat wij echte vouwkampioenen zijn?
Maandagmiddag zijn wij een uitdaging aangegaan, namelijk een kubus vouwen.
Een filmpje op youtube, de juf en klasgenootjes als hulp en klaar is kees...
Hoewel, het was iets moeilijker dan gedacht maar het is ons gelukt!
Eerst samen met de juf d.m.v. voordoen-nadoen. Daarna, met het filmpje als steun, in tweetallen. 
Kwam een van ons er niet helemaal uit, stond de ander klaar om even mee te helpen. Zo hebben wij allemaal onze kubus kunnen vouwen en waren ze allemaal aan het einde van de les klaar.
Benieuwd naar een aantal foto's? Kijk snel in ons fotoalbum!


*